Här hittar du samlad information om bra-att-veta saker kring bröllopet som klädkod, körschema m.m. För dig som är intresserad av att hålla tal är det också här du hittar kontaktuppgifter till Toastmaster & Toastmadame.
Vi planerar för vigseln att ske utomhus men har såklart även reservplaner ifall vädret inte skulle vara med oss. Oavsett så kommer vi tidvis behöva vistas utomhus, så kom ihåg att ta med dig kläder efter vädret. Och för dig som planerar att vara med in till småtimmarna – en jacka eller varmare tröja kan vara bra att packa med.
Vi har turen att gifta oss på ett ställe med egen badplats. Så om du är en person som vet med dig om att du gillar att ta ett nattdopp – glöm inte att ta med badkläder och handduk!
Vi har valt att ha ett barnfritt bröllop, men ammande barn är välkomna. Gällande hundar så har vi flera gäster som är allergiska så det är därför viktigt att våra fyrbenta vänner stannar hemma.
Att ni närvarar under vårt bröllop är en gåva nog och vi behöver verkligen inget mer än så – men vi är också såna som gillar att köpa presenter och hade själva uppskattat en önskelista om vi var bortbjudna på bröllop. Så om ni ändå vill ge oss en bröllopspresent har vi listat sådant vi tycker är fint här.
Vi ville skriva sommarfin men då vi insåg att detta är på tok för vagt så säger vi i stället klädkoden Kavaj. Sedan är det ett plus i kanten om ni känner er sommarfina! Vi gifter oss inte i någon kyrka, så ni behöver inte tänka på att ni behöver täcka era axlar eller dylikt.
För dig som vill ha klänning, kjol eller byxdress kan du tänka att du ska klä dig i något som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte lika uppklätt som en aftonklänning. Färger och material är här valfritt, men undvik gärna vitt eller snarlika färger så blir Johanna glad. 👰🏻♀️
För dig som vill ha kavaj gäller det att kavaj och byxor är i samma färg (observera att jeans går bort i denna klädkod). Till klädseln har man en skjorta samt slips eller fluga. Färger och material är valfritt.
Sneakers, kostymskor, klackar eller ballerina. Det spelar ingen roll! Ta något som du tycker passar till dina kläder och som du känner dig fin i. Till festen kan det vara skönt att ha sneakers för att kunna dansa! OBS! Vi rekommenderar att lämna smala klackar hemma då det är grusgång på gården och själva vigseln äger rum på en gräsmatta.
Säg hej till våra eminenta toastmasters Otto & Isabelle! De kommer ha stenkoll på vad som gäller under bröllopet och bröllopsfesten, så tveka inte att höra av er till dem om ni har några frågor eller funderingar.
Det är även dem ni ska kontakta om ni är intresserade av att hålla tal, spex eller anordna en lek under bröllopsmiddagen. Det finns tillgång till projektor och högtalare. Försök att tänka att ett tal ska vara max 3 minuter. OBS! Sista datum för anmälan av tal är 12 juli.
Kom ihåg att vi uppskattar knäppheter och att allt inte måste vara så seriöst!
Ni kontaktar dem via mejladressen:
toastmaster@martinochjohanna.se
Bröllopsföljet samt närmsta familjen inleder bröllopsfirandet redan på fredagen!
Eller ja, i ärlighetens namn kommer det mest vara fix och sådant för att förbereda inför lördagens bravader.
16:00 börjar festligheterna med mingel, bubbel samt lite tid för att bekanta er med Äleby gård.
16:45 Vigsel med efterföljande brudskål.
18:30 börjar middagen och pågår till dess att vi känner oss redo för...
... fest!!! Denna pågår till Sent™.
01:30 första bussen går mot Strängnäs.
03:30 sista bussen går mot Strängnäs.
Vi tackar ödmjukast vår familj och släkt för lördagen, men vi har valt att avsluta vårt bröllopsfirande med en brunch med endast våra vänner.
10:30 går bussen från Strängnäs.
11:00 börjar brunchen.
Ny tid! 13:00 går bussen till Strängnäs.